Daha önce duymuş ve hesaplarımı maaş hesabımın olduğu bankadan başka bankalarla ilişkimi kesmiştim.
Fakat yeniden duymakta fayda var diye düşünerek paylaşıyorum .
netbul'a ve Mehmet Ali Sulutaşa teşekkürlerle...
"Tüketici derneklerinin, bankacılık ve hukuk uzmanlarının dikkatine:
Bankaların olası başarısızlıkları karşısında güvende kalma düşüncesiyle kimi yurttaşlarımız
Birden fazla bankada hesap bulundurmaktadır. Aslında birden fazla bankada hesap açtırmış olmak değil irdelenmesini istediğim durum.
Hesaplardan, “hesap işletim ücreti” başlığı altında iki ya da dört kez olmak üzere her vadesiz hesaptan yılda 60 TL dolayında bir para tırtıklanmaya başlanmış birkaç yıl öncesinden itibaren. Böyle bir ücret alınacağı veya alınmakta olduğu hesap sahiplerine bildirilmiyor bile…
Sorguladığımda banka yöneticilerinin sığındığı bir madde varmış hesap açıldığında imzalanan karınca duası gibi basılmış ve pek de anlaşılmayacak düzenle basılıp imzaya sunulan sözleşme. İşte o sözleşme kapsamında, “Banka gerektiğinde hesaptan kafasına göre ücret kesebilir…” diye bir madde varmış. Doğrusu bunu ve “hesap işletim ücreti” diye bir uygulamayı yeni duyuyorum.
Öyle sanıyorum, satılmış bankaların iş ahlakından yoksun yeni yöneticileri saksılarını çalıştırıp, banka müşterilerinin hesaplarından nasıl kuruş çalabiliriz diye cambazlık düşünmüş olabilirler. Bizler de saf ve bankacıların uşağı ya da kulu-kölesi olmadığımızı gösterip anlatmalıyız.
Bazı bankalar, eğer iki tane elektrik, su, havagazı, davul tozu gibi otomatik ödeme talimatı varsa vadesiz hesaplardan bu ücret alınmıyormuş. Vadeli hesaplardan zaten ücret alınmıyormuş…
Bankalar ayrıca, vadesiz hesapları, yıl sonu-başı sırasında, kendi kendilerine “kapatma-açma” uygulaması diye çok saçma bir haksız kazanç sağlama yolunu seçiyorlar.
Yabancıya yıllar önce satıldıktan sonra cambazlıklar yapmaya başlayan banka genel merkezine, 5.8.10 günü sözlü ve yazılı başvurum üzerine, sözlü olarak, “İki değil, 22 otomatik ödemeniz olsa bile bu ücret alınacaktır!..” dendikten sonra, [Bankamızla imzalamış olduğunuz Bankacılık İşlemleri Sözleşmesi'nin Genel Hükümler 16. maddesinde “Banka, önceden haber vermeksizin serbestçe tayin edeceği tutar ve aralıklarda Müşteri'nin vadesiz mevduat hesaplarından ‘Hesap İşletim Ücreti’ tahsil etmeye yetkilidir. Banka bu tutarı dilediği zaman tek yanlı olarak artırma hakkına sahiptir" ibaresine yer verilmiş olup, söz konusu bedellerin iptali veya iadesi olumlu değerlendirilememektedir…] diye bir de ileti alınca, hem sözlü hem yazılı olarak;
“Sayın ilgili, bu durumda hemen yarın şubenizdeki hesaplarımı kapatıp, banka ile ilişkimi keseceğim. Kredi kartını da iade edeceğim…” diye bilgi verdim ve ertesi gün gerçekten gidip dediğimi yaptım. Ayrıca iki otomatik ödeme talimatımı da başka bir bankaya aktardım.
Talebim: 1) Otoriter yönetimler gibi, bankaların kafaları estiğinde “ücret” adı altında bir ceza uygulamasına yönelmemesi; 2) Finansbank’ın hesabımdan bilgim dışında kesmiş olduğu paraların tamamını tarafıma ödemesi; 3) Para çoğu bankanın kasasında dururken ve bankaca işletilirken, yıl sonu kapa-aç diye 3-5 gün faiz gelirinden yoksun etme gibi bir haksız kazanç uygulamasına meydan verilmemesidir. Tüketici dernekleriyle hukuk uzmanlarının bu tür haksız kazançların önlenmesi bağlamında “Bankalar Birliği” ve/veya mahkemeler nezdinde, tüketici haklarını koruması, böyle kural dışı uygulamalara son verilmesi için girişimlerde bulunmasıdır…
Bu vesileyle, Türkiye’de 1970’li yıllarda, özümün de (Kanada bilgi birikimi ve deneyimlerim ışığında) bilgi ve önerilerimle katıldığım, ilk Tüketici Derneği girişimlerini başlatan, 1967-68 yıllarında, İstanbul Ticaret Odası ‘Etüt ve Araştırma Şubesi’ Müdürümüz, sonra İstanbul Deniz Ticaret Odası ilk Genel Sekreteri Yıldırım Kılkış’ı rahmetle anıyorum… 10.8.10 Cuma
Mehmet Ali Sulutaş, MBA, iktisatçı, araştırmacı, yazar, çevirmen"
2 yorum:
ah birde kkartları ücretleri olmasa ablam bitirdiler bizleri
yine finansbank, allahım neden hiç şaşırmıyorum artık bu yaptıklarına...
Yorum Gönder