18 Ağustos 2014 Pazartesi

Nalan Domates Konservesi Yapıyor

Gündemde kış hazırlıkları var ya Denenmiş Pratik yaşam bilgileri  Facebook grubumuzda da üşenmeyip uzun uzun domates konservesi yapımını anlatmıştım.Arkadaşlarım bu işi zor ve apartman dairesinde yapılamaz buldular. Oysa ben bahçeli evimde yaşarken odun temin edip bahçeye ocak yakarak yapmayı da bildiğim halde Ankarada doğal gaz yanan ocakta  daha kolay ve ucuz yapıldığını grüyorum. Zira bahçede ocak düzeneği kurup ateş yakma ,yanan ateşin isinde,tozunda ,karasında eğilip doğrularak konserve yapmak hiç de herkesin harcı değil. En azından bence ,bana göre zor diyelim.
Merak eden varsa üşenmesin okusun .Üşenen marketten hazırını alsın :)
Bir de bulaşık makinesinde konserve yapanlar varmış ama ben hiç denemedim. 
Nalan Domates Konservesi  Yapıyor
Aklıma gelmişken yazayım.1980 yılında Düzcede yaşıyorken komşularım konserve yapıyordu. Ben de onlarla beraber fasulye vs kons. yaptım. Ama beğenip yemedik. Onca kavanoz boşa mı gitsin dedim araştırdım domatesin de konserve yapılabileceğini öğrendim. Çeşitli tarifleri denedim ve bana uyanı buldum. O gün bu gündür 30 küsur yıldır domates konservemi böyle yaparım.Nasıl mı?
- Domatesleri yıkar süzülmesini beklerken kaynamış suda
kavanozları dezenfekte eder (o zamanlar bulaşık makinesi henüz yurdumuzda yoktu) tekrar su kaynatır domateslerin altını (kocamın çeyizi olan büyük ,keskin bıçağımla) + şeklinde çizerim.
- Kaynar suda birkaç dakika bekletip bir aba alır,işleme devam ederim. Biraz soğuyan domatesleri kolayca kabuğundan ayırıp büyükse böler kavanozlara doldururum.
- Bütün domatesler kavanozlara doldurulunca kabuğunu soyduğum kaptaki dom. suyunu da üstlerine eklerim.
-İnce bir bıçakla (Baattin gibi)kavanozun içini piçaklar havasını alırım.
- Bir tatlı kaşığı tuz ilave ederim.
-Kavanozların ağzını kağıt havlu ile siler temizlerim.
-Kaynayan suda dezenfekte ettiğm kapakları alıp kavanozları dikkatle kapatırım.
Sıra geldi kaynatmaya. Ben edindiğim 20 litrelik yağ tenekesini kaynatma kabı olarak kullanıyorum.
-Kavanozları tek tek alıp altına avucumla vurup kapağını kontrol edip kaynatma kabıma yerleştiririm.
_Kavanozlar atrasında boşluk varsa birbirine vurup çatlatmasın diye gazeteler veya elbezleri sıkıştırırım.( Tenekeye 5 veyq 6 adet kavanoz sığıyor ve birbirine destek oldularından araya birşey koymuyorum.)
Üstünü geçecek kadar soğuk su doldurup ocağa koyar ve altını yakarım. Üstünü bir tepsiyle kapatır kaynamasını beklerim.
-kaynamaya başladığında yarım saat kaynatıp altını kapatır,soğumasını beklerim.
El değecek kadar soğuyunca alıp ters çevirerek yere koyar bir gece bekletir sonra yerine kaldırırım.
Her yaz sonu 30 kavanoz domates konservesi yapar,yazın bile gerekince kullanırım.
Açınca blebderla bıııızt yapar yoğun kıvamlı taze dom.tadında konservemi kullanırım. Size de öneririm.
Afiyet olsunnnn
Foto yok, bu kadar uğraştım yapmış kadar yoruldum.Ben yaşlı,hasta ,yorgun bi kadınım (yalaaan tembelim demiyorum da )  şimdi kalkıp bir de resim çekemem beni affedin .

  • Sonrasında yorumlar geldi. Çoğunlukla beğenildi  ama zor olduğunu ,apartmanda 
  •  yapılamayacağını,zaman alacağını yazan dostlarıma illaa da kolay diye tutturacağım ya inat 
  • ettim yılmadım :) Yazdım da yazdım. 
  • Eh orada grubum okusun da blogumda blog dostlarımın haberi olmasın mı yani dedim 
  • derleyip toplayıp buraya da attırıverdim bir post.


Face yorumlarına yanıtlarım da aşağıda:
        
    •   Nalan Gedikoğlu Güler Bir şey diyeyim mi? inanın yazmaya ayırdığım zamanda elimde bir kasa domates ve 10                 kavanoz olsaydı onlar da şimdi konserve olarak rafa çıkmıştı.
    • Nalan Gedikoğlu Güler Domatesleri lavaboya yıkanmaya koyarken ,kavanozlar ve kapaklar makineye girer deterjansız yıkamak başlar.O arada domateslerim su altında yavaş yavaş bıcı bıcı olurken tencere ocağa konup suyu ısınmaya başlar.O arada da bıcı bıcı olan domateslerin afedersiniz altına çizik atılır .Orda 5i 10u birikince kaynayan tencereye hooop gir çık.Onlar dinlene dursun sen ikinci postayı çiz at,çıkar bir seferde 1,5 kg domates girer çıkar ki 6-7 turda biter. O arada kavanozların işi bitmemişse ver bi kahve molası.
    • Nalan Gedikoğlu Güler Mola bitti sırala,kavanozları tezgaha,peşin peşin 1er tatlı kaşığı tuzu unutmadan içlerine koy. Sonra dinlenen domatesleri nazikçe kaldır bornozlarını ,pardon kabuklarını tek hareketle çıkar.iiye bl at akvanoza. Gelsin 2.,3. ...işte bitti say...Zor değil valla yazması daha zor.
    • Nalan Gedikoğlu Güler Neyse teklif var ısrar yok,ister yapın ister yapmayın gelin bendekileri beraber yiyelim 





















1 yorum:

Nihal Erpeden dedi ki...

Haluk'a da okudum. Biz bunu yapacağız :) Teşekkürler şekerciğim.
Haluk teşekkür ediyor :)))