6 Ekim 2013 Pazar

Alıç ,hünnap ve Antalya yolculuğu ganimetleri

Antalyadan,Side Kampından,Manavgattan  topladıklarım,aldıklarımla beraber arabayı yükleyip yola çıkarken  göçebe çadırı gibiydik desem yalan olmaz.
Topladıklarımı,(taşlar,kabuklar) seradan aldığım çiçekler üşenmez de paylaşırsam yeni yazılarda görünürler ben bu gün  yolculuktan söz edeceğim.
Antalya dönüşü Sandıklıya girip patatesli köy ekmeği alalım dedik.Sandıklı Afyon'un1985 /87 arası  yaşadığımız  ilçesi
Orada belediye bir açık satış alanı yapıp ekmek dolapları koymuş. kadınlar gelip ekmeklerini satabiliyorlar. Aldık,daha yolda giderken  başladık yemeğe.Ekmek eskiden daha tok ve daha lezzetliydi. Yine de çok lezzetli. Annemin ayda bir mahalle fırınında yaptığı ekmekleri hasretle anarak yedik.

Orada bir hanım da bahçesinden sebze ve meyveler a. Ondan da Mahmut tarafından test edilip hoplatan bir acı ve sevinç etkili cin biberinden bulduk. Ne yazık bir kilocukdu :(
Hünnap ,pembe domates ve yan tezgahtan  yarısı kurumaya başlamış ta olsa alıç bulup aldım.

resimler netten
Alıç çocukluğumuzun tadı.  Gerede'de en çok  panayırlarda satılırdı. Ortasından delinerek ,ipe dizilen ,çoğu kurtlu çıkan bu sonbahar meyvesini boynumuza takar tek tek koparıp bitirene kadar kocaman bir kolyeyle dolaşırdık.
netten alıntı


Güzellerini ayırıp yemek hem de alıç hakkında bilgi edinmek için nette tur attım. Alıç sirkesi ve marmeladı yapımını buldum .
Önce faydalarını okuyalım.
Alıç Sirkesinin Faydaları Nelerdir?
- İdrar söktürücüdür. Bu özelliği sebebiyle idrar yolla­rındaki taşların düşmesine, yardımcı olur.
- Önemli bir kalp ve damar sağlığı destekleyicisi olan alıç kalp damarlarını genişleterek kanın daha rahat pompalanmasını ve dolaşmasını sağlayarak kalbin yükünü hafifletir.
- Kalbi kuvvetlendirir ve damar sertliğine karşı koruyucudur.
- Kalp krizi riskini azaltır.
- Kalp atışlarını düzenleyerek aritmiye (düzensiz kalp atışı) karşı da koruyucu ve tedavi edici etki gösterir.
- Sinirler üzerinde yatıştırıcı etkisi ile sinir bozukluğunu ve sinirsel çarpıntıları giderir.
- Beyne kan akışını arttırır.
- Uykusuzluğa iyi gelir.
- Yüksek tansiyonu düşürür.
- Mideyi kuvvetlendirir.
- Spazm çözücü ve idrar söktürücüdür.
- Cinsel gücü arttırır.
- Şeker hastalığında etkilidir,
- Yüksek miktarda antioksidan ihtiva eder.
-  Ateş Düşürücü, hafif uyku getiricidir.  
-  Kollestrolü düşürür. Kandaki yağ oranını normal seviyeye indirir.  
-  İshali keser.
-  Damar sertliğinde faydalıdır. 

  Bu da yapımı :
Alıç Sirkesi Yapımı
Bir kg alıç yıkanarak cam bir kaba konulur. Kireçli olmayan kaynak suyu veya kaynatılıp soğutulmuş su ilave edilir. Maya olarak 2 yemek kaşığı elma sirkesi, bir tatlı kaşığı kaya tuzu ve tercihen pekmez veya bal bir yemek kaşığı konularak kavanozun kapağı kapatılır. Bir ay kadar bekletilir. Sonra kabın ağzına tülbent kapatılarak serin bir yerde olgunlaşmaya bırakılır. Arada bir çalkalanarak gazının çıkması sağlanır. Sirkenin olması suresi en az 3 ay, en fazla 6 aydır. Süzülerek kullanılabilir.   
Alıç sirkesi kullanım şekli: Hazırlanmış alıç sirkesi her gece yatmadan önce veya sabah aç karına,1 bardak ılık suyun içine 1 çay kaşığı konulup içilebilir.  


Reçel ve marmeladının yapımını görmek   ve alıç hakkında bilmek için bu  bilgileri aldığım kaynak:
http://www.hakaynasi.com/nazan_basogul,35/1041,kalbin_en_iyi_ilaci_alic/hakaynasi.aspx


6 yorum:

Unknown dedi ki...

Bayılırım yolculuk sırasında alışverişe...Bu alıçı ilk defa görüyorum.yada gördüm de fark etmedim.Sayenizde tanıdım.Teşekkürler paylaşım için...

nurtenbegendi.blogspot.com dedi ki...

Babamla yolculuk çok güzeldi. Yol boyu nerde bir çeşme görsek dururduk. Su içer, arabayı ıslatır soğutur, şöyle bir 10-15 dakika dinlenirdik. Satıcılar varsa yol kenarlarından bir şeyler alırdık. Eşim yolda fazla durmaz. Büyük dinlenme tesislerinde mola verir. Gerçi tuvaletlerinin temizliği açısından iyi ama köşeye bucağa saklı güzellikleri hep es geçtiğimizi düşündürür bu durum bana. Nadiren de olsa yolda bir şeyler almışlığımız da vardır. Ama hiç yüzümüzü güldüren alışverişler olmadı bunlar. Mesela 10-15 sene evvel bir Alanya dönüşümüzde yoldan muz alıp Antalya'da lezzetsizliğini anlayıp atmışlığımız vardır. Yine mesela, Ankara'ya gidip gelirken Polatlı'dan kavun alıp kelek çıkmışlığı da çoktur:) Şans işte. Neyse, asıl diyeceğime gelince: Antalyalardan dönülüyor, Sandıklılarda mola veriliyor, Afyon es geçilip bir acı kahve içilmiyor. Hadi şeker de koyardım, acı olmazdı:) Neyse nasipse görüşürüz belki.

Dolunay -Alanayarts dedi ki...

alıç çocukluğumun meyvelerinden.hep okul çıkışı -ki mutlaka satılırdı- boynumuza asıp yiye yiye eve giderdik.sirkesini bilmiyordum iyi oldu öğrendiğim teşekkürler nalanım..

nalan dedi ki...

Serpil,alıç gerçekten çok faydalı .Doğal, dağda tek başına ,susuz gübre istemeden yetişebildiğine göre çok dayanıklı. Bizi de dayanıklı kılabilir. Tadına bakar ve beğenirsin inşaallah.

nalan dedi ki...

Nurten yukardakiyazıma yorumuna yazdığım gibi"Afyondan geçerken Nurteeeeeeeeeeeeen diye bağırdım. Duydun mu?
Hangi hastanede olduğunu bilseydim bir şansımı dener uğrardım dedim. Sormadığıma üzüldüm."Yani aklıma geldi ama ulaşabileceğime emin olamadım.
Telefonlarımız da yok birbirimizde.
Ankaraya geleceğinde haberim olsun. buluşalım.

nalan dedi ki...

Alanayım,alış sirkesi Boluda çoook eskiden beri yapılırmış. Bir eski usta sirkeci yaparmış.Kalp ve tansiyon hastaları kullanırmış.