3 Nisan 2012 Salı

Su kabağını Sever misiniz?


Sokak sütü denilerek habire kötülenen çiğ sütü çok önemsediğimden araştırırken bulup üyesi olduğum bir grup var. "CİĞ SÜT
ÜRETİCİLERİ" grubu
Grup maillerinde sadece süt ve üreticisini değil; kadın,ana,sorumlu vatandaş olarak beni ilgilendiren pek çok konudan söz edilir.
Son aldığım mailin konu özeti:
(-Süt tesisinde patlama [1 Güncelleme]
-Zehirli sebze meyvenin ilacı evde yapacağınız yoğurt! [1 Güncelleme]
-Basın Bildirisi"Türkiye'ye Hayvan Nakilleri Durdurulsun" İtiraz ve Önerilerimiz [1 Güncelleme]
-[Kamu Sagligi] MİKROP DEĞİL MİKROPSUZLUK ÖLDÜRÜYOR [2 Güncelleme]
-Süt Üreticileri Birliği Başkanı Tuna'dan İddialara Cevap [1 Güncelleme]
-Rifat Hisarcıklıoğlu, Et Süt Fiyat İstikrar Kurulu'nda mutlaka, üreticinin, sanayicilerin ve borsaların olması gerektiğini bildirdi. [1 Güncelleme]
-Danone'den fabrika aldı [1 Güncelleme]
-Bitkisel üretim, çiftçilerin yüzünü güldürdü [1 Güncelleme]
-Pismis Sut [1 Güncelleme]
-cigsutureticileri@googlegroups.com adlı grubun özeti - 16 Konu konuda 25 İleti ileti [1 Güncelleme])

Bu gün hem bu gruba dikkat çekmek ,ilgilenmek isterseniz tanımanızı istedim. Hem de üyelerinden ÖZNUR TANAL dan aldığım güzel bir yazıyı Eşikten Beşiğe Sukabağı yazısının bir bölümünü paylaşıyorum.


Çocukluğumdan beri tanıdığım susak diye bildiğim su kabağının biyolojik,sosyolojik ve sanatsal yönlerini de tatlı bir üslupla anlatan bu uzun ve zevkle okunan yazının devamını okumanızı önerirken yazısından alıntı yapmama izin veren grupdaşım ÖZNUR TANAL Hanıma teşekkürlerimi iletiyorum.

EŞİKTEN BEŞİĞE SU KABAĞI
ÖZNUR TANAL
Şöyle azıcık eskiye dönersek gün boyu küllü ya da duru suları kazanlardan çamaşıra, bulaşığa, yitirdiğimiz canlarımızı paklayıp uğurlamaya ya da köy çeşmelerinden evlerimize çekerken kullandığımız bir yeri yuvarlacık oyulmuş sukabağı tasları, su kaplarını anımsarız. Bu su vb. konulan topacık kaplara bizim köyde “Tabalak” denir. Benim güzeller güzeli Çakır Ebe’m kurusuna tuz katardı. Tuz tabalağı ocaklığın böğründe asılı durur, elleri içine girip çıkarken güzelim gabak gurularına, gabıklı fasillelere, tahranalara tuz değil adeta bal taşırdı…
Doğa Ana’nın pek çok mucizevi çocuğu gibi ilk çağlardan beri kullanılagelen en doğal hammadde ve gereçlerden biri olan sukabaklarının ilk kullanılışı da insan gereksinimlerinden doğmuştur. Çağlar çağlara aktıkça koca ana, suyu pek bir seven bu gürbüz çocuklarını yaşamın pek çok işine koşmuş. Peki, nedir bu tombul ve sevimli varlığın beni bu kadar çarpan mucizevi yanı? Anlatmayı ibadet sayarım ki sukabaklarının yararları saymakla tükenmez, zaten ben de tüketmek değil birlikte çoğaltmayı ve paylaşmayı diliyorum. Aslında; “sukabağından ne yapılır?” yerine; “sukabağından ne yapılmaz?” demek daha uygun olur. Gelin çoktandır düşünmediğimiz pek çok işlevini anımsayıp, yenilerini de birlikte keşfedelim;....

9 yorum:

Adsız dedi ki...

Aşkolsun Nalancığım, bu devirde(!) çiğ süt ha, alıp da büyük şirketlerin daha az para kazanmalarına sebep olmak, çıkçıkçık, bir de evde yoğurt yapalım; adamlar büsbütün az kazansın, olacak şey değil.En gıcık olduğum bir reklamı hatırlattın bana, alımlı-çalımlı tatlı bir tiyatrocumuz müfettiş misali evleri dolaşıyor ve evhanımının kullandığı sütü kınıyordu. Sinir olurdum sinir.Süt tankı tabir edilen süt toplayan benzin-mazot tanklarına benzeyen beni irkilten şeye de cevapları hazır, sterilize ediyoruz.Hepsinin gözünü para bürümüş, ufak üreticiyi yok etmek için bahaneler bahaneler...
İmza:Burayı dök içini rahatla köşesi sanan yorumcu

Gulsen dedi ki...

Yıllarca süt alıp evde yoğurt yaptım, sonra çok yoruldum biraz hazır yiyelim dedim ve çok kötü ettim ben. şu ara kanlıca etiketli bir yoğurt alıyoruz bize uzak bir yerden ama fena alıştık gerçek yoğurttan hiç farkı yok 3 gün geçince ekşiyor ve biz buna çok seviniyoruz :)

İmza: kapıdan süt alma hayali kuran yorumcu

Gulsen dedi ki...

sütçülerin google grubuna ben de üye oldum Hocam ayrılmak yok :))

Marifetane hobi dedi ki...

süper şeyler yapmışlar bayıldım doğrusu..

nalan dedi ki...

Ahestebestem Sevgili yorumcum;neden blog yazıyorum?u hep irdelerim.İşte sebeplerinden en başta geleni.
Reel çevremde bir iki kişi dışında genellikle kendimi dinozormuş gibi hissettiren bakışlardan, katılmayıp sesini çıkarmayanlara rağmen gene de yılmayıp anlatmaktan...
sonra sanal dünyada benzerlerimizi bulmak
ya da karşıt görüşü varsa açık açık anlatıp ufkumuzu genişletenlerle beraber olmak insanı tamamlıyor.İyi ki varız iyi ki yazıyoruz.
Bizim hemen her gün ayrı bir yerden soğutuculu tanklarıyla kapımıza süt getirenler var. Onları çok önemsiyor ve davam edebilmeleri tekellere teslim olmamak adına ben de müşterileri olmayaı dönüşümle sürdürüyorum.

nalan dedi ki...

Gülsenciğim,gruba üye olmana çok sevindim. gerçekten faydalı şeyler paylaşılıyor. Öğrendiklerimiz çoğu zaman bizi mutsuz etse de bilmek bilmemekten her zaman daha değerli.
Hem Öznur Tanal hanım gibi folklorik değerlerimiz için de platformda yer bulmak güzel değil mi. Su kabağının da hatırını sormuş olduk:))
Doğru yoğurdu bulmuşsan al tabii ki. Benim eşim ısrarla Nalan Marka yoğurt istiyor. Hem kefir de mayalıyorum. O da bana lazım:))

nalan dedi ki...

Elif hatice ,beğendiğine sevindim. Kabağın geçmişi,unutulan yönlerini hatırlamak da güzel değil mi:)

Gulsen dedi ki...

maalesef olamadım zira süt üreticisi olmak gerekiyormuş :) olsun önemli haberleri sizden alrıım ben de :)

nalan dedi ki...

Dur ben sana maili yönlendireyim ben de süt üreticisi değilim ama mailler geliyor. Nasıl ve ne zaman üye olduğumu da hatırlayamıyorum:))